Financiranje `nezavisnih`

Financiranje `nezavisnih`

17.5.2014. // iPress // Objavljeno u kategoriji Politika

Iz podataka koje su na njen upit dostavljeni SDP-ovoj saborskoj zastupnici Ani Komparić Devčić iz gradskih uprava Pule i Poreča, vidljivo je da su gradske vlasti te ustanove i/ili poduzeća u vlasništvu tih gradova u proteklih sedam, odnosno deset godina, medijima i PR agencijama platili višemilijunske iznose, što, uz manjak profesionalizma i novinarske etike, dovoljno pojašnjava izostanak nepristranosti i objektivnosti ogromnog dijela istarskih medija u informiranju građana.

Osim ovih dvaju gradova i njihovih poduzeća, mediji se iz proračuna po istom obrascu plaćaju i u drugim jedinicama lokalne samouprave te iz županijskog proračuna, o čemu smo već pisali. Iako je informiranje javnosti legitimna i poželjna djelatnost uprave, enormni iznosi koji se iz godine u godinu povećavaju te netransparentni kriteriji prema kojima se mediji odabiru, uglavnom bez javnih natječaja, ukazuju da je većim dijelom u pitanju najobičnija korupcija u svrhu održanja vladajuće stranke na vlasti.

Puljani platili propagandu 10 milijuna kuna, a i još će

Grad Pula na čelu s predsjednikom IDS-a Borisom Miletićem od početka 2008. do ožujka ove godine medijima i PR agencijama platio je, prema službenim podacima, 3,85 milijuna kn. Javna poduzeća pod kontrolom iste stranke od 2008. do 2013. godine izdvojile su u svrhu propagande daljnjih 5,3 milijuna kuna, a plan za ovu godinu iznosi gotovo milijun kuna.

Iz podataka je vidljivo da IDS-ova vlast u Puli, pored pulske i županijske televizije, posebno preferira portal Regional Express, ali novac daje i labinskom (!) portalu Istarski.hr, dok je među PR agencijama, kako već godinama znamo, omiljena zagrebačka Manjgura, inače zadužena za predizborne kampanje IDS-a.

Manjguri je iz gradskog proračuna od 2008. do ožujka ove godine plaćeno 828.350 kn, a iz javnih poduzeća Vodovod, Pula Herculanea, Pulapromet, Plinara, Pula parking i Kaštijun u 2008. i 2009. godini još 469.900 kn. Uplate Manjguri u te dvije godine navode se u kaznenoj prijavi zbog plaćanja kampanje IDS-a javnim novcem, koja još tavori u ladici USKOK-a. A iz nepoznatih je razloga Plinara u 2012. Manjguri platila još 25.000 kn, čime se svota javnih poduzeća za agenciju Krešimira Macana približava iznosu od pola milijuna kuna, a ukupno s izdvajanjima iz pulskog proračunom pod kontrolom sadašnjeg predsjednika IDS-a premašuje 1,3 milijuna kuna.

Nadalje, proračunskim novcem plaća se izvještavanje na radio postajama, i to pulskim postajama Radio Maestral i Radio Giardini te na Radio Istri sa županijskom koncesijom. Radio Maestral u financijsku je shemu uključen 2010. godine, što koincidira s preuzimanjem ovog i još nekoliko medija od strane Alberta Faggiana. U tom razdoblju Maestralu je za usluge plaćeno ukupno 177.095 kn. Radio Giardini je od 2009. godine, kad je osnovan, do ožujka ove godine plaćen s 152.000 kn. S Radijom Istra suradnja je tijekom vremena intenzivirana te su od 2.300 kn u 2008. stigli na čak 39.816,72 kn u izbornoj 2013. godini. Ukupno im je plaćeno 89.243,08 kn.

Jedino za što Grad Pula provodi natječaje su televizijske usluge, ali izbor nije težak jer imamo jednu pulsku i jednu županijsku televiziju. Tako je iz proračuna Grada u navedenom razdoblju TV Novi i TV Istri, nekadašnjem NIT-u, ukupno plaćeno više od 1,9 milijuna kuna.

Od portala najbolje prolazi Regional Express, Istarski.hr ih sustiže

Portal Regional Express pod palicom Nenada Marjanovića iz gradske je blagajne dobio ukupno 320.600 kn, a nešto mlađi Istarski.hr koji vode Labinjani Nenad Čakić i Eleonora Vlačić 130.000 kn, od osnivanja 2011. godine. Financiranje ovih dvaju portala, koji u zaglavlju nose pridjev ''nezavisni'', ustalilo se na 55 do 60 tisuća kuna godišnje, što ih s obzirom na broj zaposlenih i informativni domet čini najvećim dobitnicima Miletićeve raspodjele novca.

Regional Express novce dobiva i od čak šest od deset pulskih javnih poduzeća te je od Tržnice dobio ukupno 106.700 kn (plan za 2014. 36.600), od Pulaprometa 67.750 (plan za ovu godinu 12.000), od Plinare 134,7 tisuća (plan 19.200), od Pula parkinga 68 tisuća (plan 12.000), Kaštijuna 6.000 kn te od Pula Herculanee 1.500 kn. Ukupno iz javnih izvora više od 700.000 kn u sedam godina, a do kraja ove mogu računati na još najmanje 140.000 kn novca građana Pule.

Glas Istre se u ovom manjkavom izvještaju, kojem nedostaju i svote iz ustanova, poput INK ili Pula Film Festivala, navodi samo u iznosima za godišnju pretplatu te manjim iznosima za oglašavanje u javnim poduzećima, pri čemu Grad Pula ne navodi ni lipe po toj stavci.

Javna poduzeća velikodušno daju novce prikupljene od građana

Mediji i PR agencije plaćaju se, vidljivo je, i iz javnih poduzeća, bez obzira na njihovu ulogu i funkciju, monopolistički položaj, zbog kojeg nemaju potrebe za reklamom te unatoč subvencijama ili gubicima u poslovanju. Strašno je da Pula Herculanea u ovoj godini planira potrošiti nevjerojatnih 250.000 kn - 50 tisuća za PR agencije, 150 tisuća za promidžbu i reklame, za oglašavanje još 50 tisuća, a znakovito je da do drastičnog povećanja novca za propagandu dolazi upravo u izbornim godinama. Ni dan-danas nije poznato što su gradska poduzeća imala sa zagrebačkom Manjgurom 2008. i 2009. godine ili zbog čega, primjerice, Pula parking plaća obrt Čempress Marjanovićevog suradnika Diega Bosusca, kojem je od 2008. isplatio 90,5 tisuća kuna.

Vodovod se, pak, osim što je Manjguri u dvije godine platio 80.000 kn, specijalizirao za TV Novu s iznosom od oko 132 tisuće kuna godišnje, odnosno u sedam godina gotovo milijun kuna te za oglašavanje u Glasu Istre, s iznosima od 1280 do 9269 kn, zavisno o godini. Radio Maestralu su 2010. godine dali 5.000 kn.

Monte Giro, Castrum i Luka skromniji, Tržnica ne štedi

Monte Giro izdvaja za TV Novu, ukupan je iznos od 2008. do 2013. nešto veći od 413 tisuća, a za ovu je planirano 45 tisuća kuna. Luka Pula navodi samo troškove za Tisak d.d. (20 tisuća kuna u pet zadnjih godina) i pretplatu na Glas Istre od 2013. u iznosu od 1600 kn. Castrum od 2010. ima stalnu suradnju s TV Novom, za 36.000 kn godišnje.

Tržnica je u 2008. i 2009. godini surađivala s TV Novom i tadašnjim Arena radiom te bila pretplaćena na novine Glas Istre. Međutim, od 2010. nadalje, na blagajnu se prikapčaju Radio Maestral (ukupno 124.000 kn), navedeni Regional Express i PR agencije Avenue (96.000) i Alphera (295.000), kao i Istramedia sa 6 tisuća u 2013. godini. Od iste godine iznos za TV Novu je s nekoliko tisuća godišnje povećan na 59.512 tisuća godišnje.

 

Više

 

 

propaganda politika mediji besplatna reklama eu antipropaganda licemjerje prozivanje ids politikanstvo zavist istarske firme