Okončan 1. sajam umjetnina u Istri: ArtExchange

Okončan 1. sajam umjetnina u Istri: ArtExchange

12.5.2008. // Glas Istre // Objavljeno u kategoriji Kultura

»Svi su izlagači na prvom sajmu umjetnina u Istri Artexchangeu - galerije Alvona iz Labina, Cvajner i Milotić iz Pule, Marin iz Umaga, Zona i Prostor Kranjčar iz Zagreba, Zlati ajngel iz Varaždina, Galerija S iz Koprivnice, Morić iz Splita, Obalne galerije iz Pirana, Žula iz Maribora te galerija Ćarlama Depot iz Sarajeva - nešto prodali pa se da zaključiti da je prvi sajam umjetnina uspio u svojoj nakani da promovira, odnosno donekle potakne ovo tržište koje zapravo i ne postoji«, rekla je, uoči zatvaranja sajma, njegova organizatorica, voditeljica Multimedijalnog centra Dubravka Svetličić.
- Akcent nije bio na prodaji, već se tu stvara nukleus jednog projekta regije, ali i šire. Kulturom se zaista možemo predstaviti, a ovo je mjesto gdje se stvaraju kontakti za nešto što će prerasti u prepoznatljivi sajam na višem nivou. Općenito je problem u Hrvatskoj nepoznavanje sveobuhvatnog umjetničkog stvaranja unutar zemlje. Privatne galerije su bitna spona između, uglavnom uspavanih, galerijskih ustanova i muzeja koji organiziraju izložbe i promoviraju kulturu, a čiji su voditelji, kako se da zaključiti i iz ovog sajma, ljudi iz struke koji neizmjerno vole svoj posao i drže do kvalitete, rekao je Nikša Morić iz istoimene splitske galerije.
Pohvale organizatorskom odboru, povjesničarki umjetnosti Gorki Ostojić Cvajner, muzejskom savjetniku Mladenu Lučiću, akademskom kiparu Bojanu Šumonji, povjesničarki umjetnosti Branki Benčić te profesorici likovne kulture Dubravki Svetličić, stizale su kako od samih galerija tako i od posjetitelja, a i vizualni je koncept dizajnera Ivana Stanišljevića iz studija Parabureau također bio zapažen.
Intencija je, kako saznajemo od organizatora, da se dogodine poveća broj galerista, da se sajam programski obogati te da se proširi i u neke druge prostore u gradu, a kriterij odabira i dalje ostaje kvaliteta jer se, kako je u više navrata naglašavano, samo tako može plasirati na tržište.
U nizu predstavljanja u Multimedijalnom centru preksinoć se predstavila izdavačka kuća Meandar koja je, prema riječima Mladena Lučića, jedina koja se permanentno bavi teorijom, monografijom likovne umjetnosti, arhitekture i dizajna. Dok su pred samo zatvaranje Gorka Ostojić Cvajner, Mladen Lučić i Davor Matticchio predstavili koncept, viziju i ideje za budući muzej suvremene umjetnosti Istre u Puli, koji će u krajnoj liniji biti generator obnove starogradske jezgre, točnije buđenja grada u njegovom samom središtu.

 


Branko Čegec, urednik i vlasnik kuće Meandar, naglasio je da je sustavno vrlo teško i komplicirano objavljivati knjige koje se bave umjetnošću, a naročito monografije. Te su se problematike dotakli Lučić i Ostojić Cvajner na predstavljanju monografija istarskih umjetnika od 1972. do danas. Najveći je problem nedostatak novaca jer je za objavljivanje monografije potrebno između 100 i 200 tisuća kuna, a uglavnom se ne prodaju pa čekaju i po nekoliko godina da ugledaju svjetlo dana. Čegec je naglasio i da 50 posto troškova odlazi na distribuciju, a sve ostalo treba »strpati« u ostalu polovicu.

 


Na pitanje kakav je tržišni refleks knjiga koje se bave umjetnošću Čegec je naglasio da je tržište kaotično i malo, što je još jedna poveznica s tržištem umjetnina. Tržište je uglavnom svedeno na institucije koje često smatraju da po nekom pravu ne bi trebale kupovati takve knjige, već da im one pripadaju, a problem je i nedostatak knjižara. Publika koja bi rado kupila knjigu često ne može doći do nje.

 


O prodaji knjiga uz novine kazao je da su strukovne udruge tu zakazale. Problem je, prema njegovim riječima, što su neki procijenili da bi mogli na taj način zaraditi budući da je naklada vrlo visoka, no ta je procjena, po njemu, bila loša jer je tek desetak naših autora izašlo u takvom izdanju. Izdavači koji su uvidjeli problem pokušali su reagirati, ali bezuspješno.
Dodatni je problem, po Čegecu, i taj što se izlazak neke nove knjige općenito ne prati medijski, pa čak i ljudi iz struke često ne znaju da neka knjiga postoji, što zapravo otvara širi problem, odnosno pitanje općeg stanja kulture u našoj zemlji. Zaključio je da bi umjetnici i izdavači trebali artikulirati konkretne prijedloge prema državi, minimum zajedničkih interesa, što bi bio prvi korak zaustavljanja permanentnog tonjenja kulturnog života i kulture općenito u našoj zemlji.

 


- Baviti se ovim poslom, znači biti u permanentnoj talačkoj krizi iz koje nema izlaza, zaključio je u šali Čegec i napomenuo da je svjestan i mogućeg bankrota kao krajnje točke, no entuzijazam, još jedna poveznica s privatnim galeristima, tjera ga da se i dalje bavi tim poslom.
Multimedijalni centar je četiri dana odista bio mjesto dugih razgovora i promišljanja galerista, mjesto susreta umjetnika i brojnih posjetitelja, nadahnute umjetničke i kreativne atmosfere, čimbenika koji su doprinijeli kvaliteti ove mlade manifestacije, koja za cilj ima postati institucijom i povezati se sa sličnim manifestacijama u Europi i šire.
Pokrovitelji manifestacije bili su Istarska županija i Grad Rovinj, glavni sponzor Adris grupa, a jedan od medijskih pokrovitelja Glas Istre.

 

Mihaela MEDIĆ

 

Plančićevo »Imanje s jablanima« prodano za 90 tisuća kuna

Desetak umjetnina u vrijednosti od preko 200 tisuća kuna prodano je na 23. aukciji Aukcijske kuće Kontura, koja je, u sklopu Artexchangea, održana u kongresnoj dvorani hotela Park.


Na aukciji se prodavalo ukupno 66 radova u akvarelu, pastelu, gvašu i ulju nekih od najznačajnijih hrvatskih slikara 20. stoljeća. Najzanimljivija i najnapetija bila je aukcija ulja na platnu »Imanje s jablanom« Jurja Plančića koja je dosegla cijenu od skoro 90 tisuća kuna.

Galerija Alvona kultura izložba sajam umjetnina Šaina Gorka Ostojić Cvajner MMC Artexchange