26. svibanj 2013.
RSS feed
Registracija | Zašto se registrirati ? | Prijava korisnika:

16.1.2012. Društvo - EKONOMSKI INSTITUT: U ISTRI TREBA UKINUTI PET GRADOVA I 20-TAK OPĆINA

Foto vijesti

U Hrvatskoj je velik broj općina i gradova koje ne mogu pružiti kvalitetne javne usluge svojim stanovnicima. Više od polovica općina i gradova čak 50 posto svojih proračuna troši na vlastite zaposlenike i materijalne troškove. To je izrazito loša struktura proračuna. Zato se gradovi i općine ne mogu razvijati. Takve općine i gradovi bi se trebali povezati u osiguranju javnih dobara, pružanju javnih usluga i u financiranju razvojnih projekata - smatra znanstvenica Dubravka Jurlina Alibegović s Ekonomskog instituta u Zagrebu.

Pod njenim vodstvom, tim stručnjaka proveo je opsežno istraživanje raspodjele javnih poslova između različitih razina vlasti i njihovog finaciranja s ciljem da utvrde koje su mogućnosti daljnje decentralizacije. Studiju je naručila Hrvatska zajednica županija i napravljena je 2010. na temelju podataka o izvršenju lokalnih proračuna u 2009. Ova studija koja je rađena četiri mjeseca mogla bi poslužiti kao svojevrsni orijentir u decentralizaciji koju je najavila nova Vlada.

Hrvatska je podijeljena na 21 županiju uključujući i grad Zagreb, 127 gradova i 429 općinu. Jurlina Alibegović smatra kako je osnovni problem velikog broja teritorijalnih cjelina njihov ograničen kapacitet i nemogućnost financiranja javnih potreba stanovnika. Najveći dio prihoda općine, gradovi i županije ostvaruju od poreznih prihoda. No, tu postoji veliki nesrazmjer: 429 općina ostvaruje 15,8 posto, 126 gradova 39,9 posto, Grad Zagreb 28,9 posto, a 20 županija 15,4 posto ukupnih prihoda lokalnih proračuna.

Treba ukinuti općine ispod 2000 stanovnika

Posebni problem je veliki broj općina s malim brojem stanovnika. U više od trećine od ukupnog broja općina živi manje od 2000 stanovnika, a u 36 općina živi manje od 1000 stanovnika, još je 121 općina u kojoj živi između 1000 i 2000 stanovnika. Stoga Ekonomski institut predlaže da minimalni broj stanovnika za općinu bude dvije tisuće, za grad 10 tisuća a za veliki grad 35 tisuća stanovnika.

Ekonomski institut, nadalje, predlaže uvođenje kriterija minimalnog vlastitog prihoda koji treba iznositi 1900 kuna po stanovniku za općine, a 3100 kuna po stanovniku za gradove. Analiza je pokazala da čak 77 od ukupno 127 gradova ostvaruje ispodprosječan prihod po stanovniku. Više od polovice gradova je u 2009. imalo prihode manje od 3000 kuna po stanovniku, a više od trećine manje 2000 kuna po stanovniku. Loša slika prihoda je i kod općina. Njih čak 66 posto ima prihode manje od 2000 kuna po stanovniku (ne računajući pomoć), a samo 5 posto općina ostvaruje prihode iznad 6000 kuna po stanovniku.

Iako ova studija pokazuje kako su unutar sustava lokalne samouprave najveći problem gradovi i općine, ministar uprave Arsen Bauk nedavno je utvrdio da nisu općine problem te da nije rješenje problema u pripajanju neuspješne općine susjednoj - uspješnoj. Dapače, naglašava kako nije protiv osnivanja novih općina.

No, ova analiza stručnjaka sa Ekonomskog instituta pokazuje kako je sadašnji sustav lokalne samouprave neodrživ. Veliki broj općina i gradova ovisi o pomoći države. Iako bi trebali služiti razvoju svojih teritorijalnih jedinica i stanovništvu, veliki broj gradova i općina postoji rade sebe samih i nekoliko službenika koji tu rade.

Nova decentralizacija

Tome bi u novom sustavu decentralizacije, koji se najavljuje, trebalo stati na kraj.

- Cilj buduće decentralizacije treba biti usmjeren na to da općine i gradovi pružaju svojim stanovnicima visoku kvalitetu javnih usluga, a svoje postojanje trebaju temeljiti na fiskalnoj neovisnosi i povećanju odgovornosti prema trošenju javnih sredstava - smatra znanstvenica Dubravka Jurlina Alibegović, piše Jutarnji list

U Istri će ih malo preživjeti

Prema posljednjem popisu stanovništva od deset istarskih gradova, prema kriteriju broja stanovnika, preživjelo bi tek njih pet. ''Nestalo'' bi i dvadesetak općina.

Podsjetimo, u Bujama živi 5.127 stanovnika, u Buzetu 6.105, u Labinu 11.703, u Novigradu 4.328, u Pazinu 8.630, u Poreču 16.696, u Puli 57.765, u Rovinju 14.367, u Umagu 13.594 i u Vodnjanu 6.144 stanovnika.

Što se, pak, tiče općina u Istri Bale broje 1.129 stanovnika, Barban 2.715, Brtonigla 1.607, Cerovlje 1.671, Fažana 3.569, Funtana 924, Gračišće 1.408, Grožnjan 733, Kanfanar 1.538, Karojba 1.442, Kaštelir-Labinci 1.459, Kršan 2.958, Lanišće 327, Ližnjan 3.916, Lupoglav 935, Marčana 4.260, Medulin 6.552, Motovun 1001, Oprtalj 862, Pićan 1.820, Raša 3.197, Sveta Nedelja 2.960, Sveti Lovreč 1.017, Sveti Petar u Šumi 1.067, Svetvinčenat 2.183, Tar-Vabriga 1.996, Tinjan 1.672, Višnjan 2.266, Vižinada 1.155, Vrsar 2.152 i Žminj 3.470 stanovnika.

 

Upisao: EmZe | Izvor: iPress

KomentariKOMENTARI:

  • Korisnik
    Goldfinger
    16.1.2012.
    08:48
    Niti to nije dovoljno! Sve treba vratiti na stanje do 1992. godine.. Istri je dosta 7 jakih općina (bez bezvezne podjele na gradove i općine), i to: Pula, Rovinj, Labin, Pazin, Poreč, Buzet i Buje!
  • Korisnik
    zodiax
    16.1.2012.
    10:21
    >U Hrvatskoj je velik broj općina i gradova koje ne mogu pružiti kvalitetne javne usluge svojim stanovnicima< -Jebes ljude, ma neka muču, oli nisan stija otvoriti kuču
  • Korisnik
    zodiax
    16.1.2012.
    12:42
    Odgovarajte mi na pisma,molim, jer vas jako volim. Pismo Ekonomskom intitutu. Dragi moj ekonomski intitut! San primijo tvojo pismo gdje me pitas ko san ljut. Znos kako je mene drago, da mi kozes put? Ti nimas ni pojam kako si pustijo dojam. i mozen tirec da son dugo ceka d bi ki to reka. Pozdraf
  • Korisnik
    flacius
    16.1.2012.
    13:59
    Točno Zlatko, ali kamo ćeš oniput s oinisti po opicinah? Najebali so konobari, perke su zaprli one oštariji i su šli delat va teh opicinah. Sada kada so se jušto perfeto namestili va oneh foteljah će morat opet poć na kampanji. Alora, Srečko, Pino & company ste ga skoro pofumali. Mašala!
  • Korisnik
    sivi
    16.1.2012.
    14:19
    Keramičari i bravari neka se vrate svojim zanimanjima, dovoljno su sranja napravili.
  • Korisnik
    Goldfinger
    16.1.2012.
    14:43
    Pa felacius, jušto mi je sejno kamo ćejo oni... To je nepotrebno i konačno neki va te države mora povuć dugoročno državnički potez, i poukidat se te sprdnje od općina i gradova (jer ima i tzv. gradova ki so huji od nekeh općinah).. Sve sadašnje labinske općine, po meni, treba pripojit Labinu, formirati jaku jedinicu lokalne samouprave (neka vrstu "uskrsle" Općine Labin), a ove sadašnje nazovi općine, preurediti u jake mjesne zajednice.. Tako da bi stanoviti broj tih uposlenika ipak zadržao posao (ali ne svi naravno, i s tim da te MZ moraju poslovati pozitivno, a ne stvarati trošak)... Sivi: Keramičari i bravari i nisu sami toliko krivi da su na pozicijama.. To im je omogućio nakaradni Zakon o lokalnoj samoupravi i upravi i Zakon o područjima županija, gradova i općina, koji je ovaku "lokalnu samoupravu" ustrojio od 1992. godine naovamo.. Zato ja kažem da neki još nisu ni svjesni koliku je štetu i sranja HDZ, koji je sve to skuhao, stvorio ovoj zemlji!
  • Korisnik
    sivi
    16.1.2012.
    15:33
    HDZ je bio neponovljiva elementarna nepogoda s nesagledivim posljedicama, Tsunami u ljudskom obličju, samo čini mi se da je Kajin protiv ukidanja tih općina, a što se tiče mjesnih zajednica one bi trebale imati max 1-2 uposlenika a ostalo bi trebalo biti na volonterskoj bazi, a ne da te male općine pored zamjenika načelnika općine imaju i pomoćnika načelnika općine. Stvarno smo bogati kad imamo toliku administraciju na leđima, samo mislim da se ništa neće ukidati jer kamo smjestiti svoje stranačke poslušnike? Čime ih nagraditi?
  • Korisnik
    flacius
    16.1.2012.
    15:38
    Točno Zlatko HDZ je kriv. No, znaš ca je reka Vlačić Silvano jedon put? Je reka za IDS, perke mu je Tulio predbaci koko su krali, da je videla žaba kako se konja potkiva, pa je i ona digla nogo. Tako je IDS vide od HDZ-a koko oni kredu, pa so i oni počeli krast. Ili drugin rječima: Rugala se vrana vrani a sejno su crne! Alora? Mašala!
  • Korisnik
    Goldfinger
    16.1.2012.
    16:06
    @sivi: Pa naravno da će biti otpora sada, sve što više vrijeme prolazi, pozicije se cementiraju, i normalno je očekivati otpore. Pogotovo od regionalnih stranaka poput IDS-a, HDSSB-a, MDS-a i sličnih, koje upravo najviše svoga kadra imaju na lokalno-regionalnom prostoru.. Zato kažem da je zlo posijano još 1992. godine, i da će ga sad teško biti iskorijeniti.. Ali i HDZ se grčevito bori protiv toga, jer bi preko noći izgubio oko 300 načelnika, gradonačelnika, župana i njihovih kojekakvih zamjenika.. Dakle od 576 jedinica, 300 su HDZ-ove. Više od 50%.. Tu su oni najviše upumpali i uhljebili svog kadra, kao i u Ministarstva, državne agencije, zavode, središnje urede itd. Ako je Kajin protiv, to meni ne znači ništa! Ja sam protiv tog njegovog protivljenja! Nije meni Kajin mentor. @felacius: Da va sake stranke ima kriminala, u to ne sumnja nanke dete od 5 let.. Ne misliš valja da ja sumnjan? Samo treba razlikovat "incidente" od sustavne pljačke i uništavanja države. S ten da treba i "incidente" strogo kaznit!
  • Korisnik
    patrik juricic
    16.1.2012.
    18:10
    e moj goldi ukinuo bi opcine a uveo mjesne zajednice?? samo si promjenio ime nista drugo!!! treba ukinut opcine , u mjesne zajednice mogu postojat ali samo na volonterskom radu, smanjit placu gradonacelniku ( on ionako ima dosta dobrih poteza iza sebe prodaje kuce u prvom redu do mora za neki sitnis , pogoduje drugima samo je pitanje....) opcinu labin treba jos malo bolje ekipirat sa ljudima koji nisu potkupljivi ( da nisu politicki angazirani u niti jednoj stranci )!!
  • Korisnik
    patrik juricic
    16.1.2012.
    18:13
    e da goldi treba ukinut onih 16 ili koliko vec agencija koje uhljebljuje samo ids nesposobni kadar !!( pogledajmo koliko su toga napravile a koliko je love upucano u njih !! onda koliko opcina ima ids kadar ( da je sposoban bilo bi u redu ali ovako ;;;;)
  • Korisnik
    Goldfinger
    16.1.2012.
    19:46
    Patrik, te molin i prosin.. Ti ćeš mene pilit da bin ja samo kambjo ime?? Ja son tu jedon od retkeh ka zastupa stav da se treba tornat jednostavno na stanje prvo 1992... I kad ja recen "mjesna zajednica" iman u vidu onakov ustroj, kakov je bi do 1992.. Općina Labin + nekoliko jakih mjesnih zajednica.. Ti o temu ustroju pojma nimaš, kao i o dosta tega ca tu pišeš, pa nemoj drugemu solit pamet.. Važi? I nemoj da ti Ideesitiis accutis pređe u chronicus.. Magari mi se vidi da je stanje već altroke kronično, perke valje valje ćeš IDS-ovca videt i va Bebipape!
  • Korisnik
    flacius
    17.1.2012.
    08:37
    Nostro Tulio je smotan i trube, ali za razliku od oneh od Arschiji & Nedescini, on je profrešur! Ca će nam te "krčme" lokalne i ca su od koristi? Jedon kaco ne moru storit a delajo duga i so na grbači tega naroda toliko let. Zlatko u pravu si kada pišeš da se mora sve svesti na stanje prvo 92. ali neka se oniput sprovede revizija privatizacije i pretvorbe, koje nikada neće zastarijeti. Krađa je krađa! Mašala!
  • Korisnik
    Goldfinger
    17.1.2012.
    08:45
    Nemoj me felacius previše folit.. Će mi se parat da ne pišen co dobro... ;) Revizija pretvorbe i privatizacije je sprovedena.. Rezultati su poražavajući: Samo 5% društvenih poduzeća je "pretvoreno" i "privatizirano" lege artis, odnosno u duhu zakona bez nepravilnosti.. (to je rezultat glavne državne revizorice Šime Krasić--koja je HDZ-ovka par exellance).. Problem je u tome da državni represivni aparat nije ništa učinio da se nezakonitosti i nepravilnosti sankcioniraju (a ne čini ni danas: za detalje pitaj Bajića)...
  • Korisnik
    sivi
    17.1.2012.
    10:12
    Na žalost tu krađu i otimačinu ništa više ne može ispraviti i da se ukine zastara, nadam se samo da će HDZ kao najveći krivac nestati s lica zemlje i ugasiti uz 10-20 godina zatvora po svakom lopovskom članu.
  • Korisnik
    Goldfinger
    17.1.2012.
    16:55
    Ajde sivi da se i ti i ja jednom složimo u potpunosti...
  • Korisnik
    patrik juricic
    17.1.2012.
    21:11
    goldi citiram :a ove sadašnje nazovi općine, preurediti u jake mjesne zajednice.. Tako da bi stanoviti broj tih uposlenika ipak zadržao posao sta je to samo mjenjanje imena iz opcine u mjesne zajednice ?? ljudi tj nacelnici , vjece i predsjednici vjeca koji i sad nista ne rade bi bili u MZ koja je razlika ?? samo ne bi imali neke ovlasti, molim te objasni mi tu tvoju razliku ja sam za ukidanje i da postoje MZ ali da sve bude na volonterskom nivou !!!
  • Korisnik
    Goldfinger
    17.1.2012.
    21:36
    @patrik: a) ne čitaš ili b) ne čitaš sa razumijevanjem ili c) ne razumiješ.. Piše ti "STANOVITI BROJ", a ne svi uposlenici.. Naravno da nemože npr. neka buduća Mjesna zajednica Raša imati 12-13 zaposlenih, koliko ih sad ima tzv. Općina Raša.. Ali ako postoji MZ, netko valjda tamo mora raditi i pružati usluge građanima.. Ako netko kvalitetno radi, ne vidim razloga da za to ne bude adekvatno i plaćen... Volontiranje da, ali nemožeš volontirati cijeli život.. Od čega ćeš živjeti? Usluge se građanima moraju pružati u punom radnom vremenu, a ne do 4 raditi negdje, pa od 5 do 7 volontirati u MZ-u.. Pa nije ovo socijalizam-utopizam...
  • Korisnik
    patrik juricic
    17.1.2012.
    22:01
    pa imas i sad MZ po labinu , doduse neznam kako se biraju , kako se moze stupit u kontakt sa tim ljudima i ostalo?? inace u mz bi se moglo doc poslije radnog vremena tamo oko 18 sati , volontiram i ja , nikad za svoje volontiranje ne bi uzeo naknadu za to volotiranje ,grupa u kojoj ja volontiram puno toga organizira i sa skoro nista novca! ali ajde neka bude po tvome pa da zaposlimo po dvoje ljudi po mjesnoj zajednici a ostali neka budu volonteri !Vazi??':))
  • Korisnik
    Lazar Latihi
    17.1.2012.
    22:10
    Zovu se 'Mjesni odbori', 7 ih je, a to su redom: Gornji grad, Donji grad, Kature, Vinež, Rabac, Ripenda i Kapelica. Biraju se na izborima za MO svakih četiri godine (ove godine su izbori). Podatke o sastavu MO-a, predsjednicima, kontaktima i sl. može se naći na www.labin.hr (gradska web stranica), a tamo je i online putem moguće postavljati pitanja svojim MO-ima.
  • Korisnik
    Goldfinger
    17.1.2012.
    22:47
    Današnji Mjesni odbori postoje unutar sadašnjih općina na Labinštini, koje su same prije bile Mjesne zajednice (ok, područje nekih današnjih općina je imalo u svom sklopu više MZ-a).. Ali su te MZ imale puno veći značaj i utjecaj od današnjih kvazi-općina, a kamoli od današnjih fantomskih mjesnih odbora.. Sadašnji Mjesni odbori, kao oblik neposrednog sudjelovanja građana u odlučivanju o lokalnim poslovima od neposrednog i svakodnevnog utjecaja na život i rad građana (zakonska definicija), su totalno zapušteni, nefunkcionalni, nevidljivi, suvišni i tragikomični! Današnji MO-i nisu ni sjena nekadašnjim MZ-ama...
  • Korisnik
    zodiax
    20.1.2012.
    23:06
    Goldi potpisujem.
Za komentiranje morate biti registirani! Registracija Registracija
Pratite komentare na ovu vijest putem RSS kanala RSS

ODLIČNA PRILIKA! Kompletno renovirani stan svega 400m od samog centra Labina

Atraktivno građevinsko zemljište u Viškovićima pokraj Labina s panoramskim pogledom na more

Prizemnica u RohBau izvedbi na Kapelici pokraj Labina

Stan u Rapcu s pogledom na more, 55,49m2

Građevinsko zemljište na Kapelici, 3491m2

Stan u Rapcu s prekrasnim pogledom na cijeli rabački zaljev, 350m od mora!

POVOLJNO: Građevinsko i poljoprivredno zemljište u Zartinju, 5km od Labina

ARHIVA - VIJESTI

Tulio Demetlika IDS
Tulio Demetlika IDS